artikkelit
hifiharrastaja:
Audiotoimittaja Michael Lavorgna
Julkaistu:
Hifimaailma 1/2014
Minä myös nautin tämän
ydinlaitteistoni kuuntelusta, mikä on tärkeä
seikka järjissä pysymisen kannalta pitkällä aikavälillä!
Vaikka tekisin elääkseni jotain
muuta työtä, pitäisin aivan varmasti kaksi laitteistoa, koska musiikki
jota kuuntelen on usein saatavilla
vain joko digitaalisena tai analogisena. Työssäni minun pitää pystyä helposti
poistamaan yhtälöstä esivahvistin ja tarvitsen sekä balansoidut että balansoimattomat otot, mikä osittain selittää sen, että valitsin vahvistimeksi Pass-INT30A-integroidun vahvistimen. Kuuluisaksi audiomaailmassa hän tuli erityisesti Road Toureistaan, jotka kertoivat hänen vierailuistaan audiofiilien ja muiden
alan keskeisten ihmisten luona. Varsinkin sellainen, joka on
omistettu tietokoneäänentoistolle. Toimiiko kahden laitteiston järjestely. Ja yleisemmin, onko
verkkolehti hyvä tapa kattaa äänentoiston eri alueita
syvemmin kuin olisi mahdollista paperilehdessä?
ML: Minusta tuntuu että sivustomme on jatkuvassa
kehityksen tilassa, kuten on jokainen verkkopohjainen
julkaisu perusluonteeltaan. Ammatillinen taustani on it-alalla, joten
palikat osuivat kohdalleen luontevasti ja aloitin editorina
pari vuotta sitten. Ensimmäinen oli Tyll
Hertsensin InnerFidelity.com, jossa käsitellään kuulokkeita ja henkilökohtaisempia musiikin kuuntelun muotoja. Jos tarkastelisin oikein kriittisesti tekemäämme työtä, löytäisin varmasti muutamia alueita,
joissa voisimme parantaa, mutta mieluummin korjaan
puutteita omassa hiljaisuudessa toivoen, että kukaan ei
huomaa, kunnes olemme saaneet asiat kuntoon.
Tunnen suurta vastuuta siitä, että työni jäljittelisi
sitä ammattimaisuutta, jonka John Atkinson ja Stereophile-tiimi ovat asettaneet paperilehden päällimmäiseksi tavoitteeksi.
Ja kyllä, netissä julkaisemisen matala julkaisukynnys
mahdollistaa kohdistetummat verkkosivut, kun taas
fyysiseen paperijulkaisuun liittyvät kustannukset. Kahden
vuoden jälkeen, mikä on vaikutelmasi, onko AudioStream yltänyt tavoitteeseensa. Valmistuin yliopistolta kuvataide
pääaineenani, ja musiikki oli
yksi niistä asioista, joita saatoin
jakaa isäni kanssa lapsuudesta aikuisuuteen. Olisiko kuitenkin parempi olla vain yksi universaali laitteisto paremman referenssin saamiseksi?
ML: Työni takia on järkevää, että minulla on omat
58
laitteistot digitaaliselle ja analogiselle toistolle, koska
työ sanelee erilaiset tarpeet kuin ne, jotka liittyvät musiikin kuunteluun puhtaasti sen aiheuttaman mielihyvän pohjalta. hifiharrastaja
Audiotoimittaja Michael Lavorgna, AudioStream.com
Teksti: Kari Nevalainen
Hires-äänen puolesta
Monet hifilehdet ovat alkaneet julkaista
paperilehden lisäksi verkkosivuja rajatummasta
aihepiiristä. Se
keskittyy tietokoneelta tapahtuvaan äänen ja musiikin
toistamiseen. Tällainen on Stereophilen kustantama
AudioStream.com. Muutama vuosi sitten Stereophilen emoyhtiö Source Interlink Media alkoi pyörittää tietylle aihealueelle omistettuja verkkosivustoja. Näissä artikkeleissa hän yritti ymmärtää, mikä seikka hifitason
toistossa tekee siitä monelle niin tärkeää.
Hifimaailma: Miten hifistin urasi alkoi?
ML: Isäni oli sähköinsinööri ja
audiofiili, joten kasvoin ympäristössä, jossa uuden hifikomponentin saapuminen kotiin aiheutti paljon jännityksentäyteistä
innostusta ja kuuntelua. Tekniikka etenee niin
huimaa vauhtia. Hän on kirjoittanut muun muassa Stereophilee ja
useisiin verkkolehtiin, kuten 6moonsiin. Myöhemmin äänentoistoharrastus on johtanut moniin
ystävyyksiin. Voinee sanoa, että äänentoistolla on ollut ja on erityinen asema elämässäni.
HM: Ja nyt toimitat AudioStream.comverkkosivustoa?
ML: Kyllä. Haastattelimme sen editoria
Michael Lavorgnaa.
MICHAEL Lavorgna on kokenut hifikirjoittaja New Yorkista. Käytän toki myös Lebenin
CS-300XS-vahvistinta.
Kaiuttimeni ovat DeVore Fidelity The Nines, jotka
olen omistanut vuosia ja jotka tunnen hyvin, koska olen
kuullut niistä useita prototyyppejä ja tuotantomalleja
erilaisissa laitteistoissa. Toinen oli AudioStream.com, jota minä toimitan. Toisaalta pidän myös siitä, että musiikkia voi kuunnella
ympäri asuntoa eri laitteilla.
Meillä on olohuoneessa vielä
kolmaskin laitteisto, jossa on
kaiuttimina Altecin Valenciat.
HM: AudioStream.com perustettiin ?tekemään selkoa lisääntyvästä
tietokonepohjaisesta äänentoistosta
ja siksi, että lukijat saisivat toistettua
tietokoneelle tallennettua musiikkia parhaalla mahdollisella äänenlaadulla.. Michael Fremerin vinyylitoiston saloihin paneutuva AnalogPlanet.com on tuorein lisäys Source Interlink Median verkkosivuihin.
HM: Satun tietämään, että sinulla on kaksi kuuntelulaitteistoa, yksi analogiselle, toinen digitaaliselle toistolle
Ovatko jotkin ääntä kuvailevat termit tärkeämpiä kuin toiset. Missä suhteessa esimerkiksi dacien ääni poikkeaa toisistaan?
ML: Dacien ääni poikkeaa toisistaan usealla tavalla,
mutta sanoisin, että kaikkein huomattavimmat muuttujat ovat äänen dimensionaalisuus, äänenvärin rikkaus, so. Sellaisia
59. Voiko käydä niin,
että verkon harrastajaryhmät omivat audiojournalistien aseman kokonaan. Mielilehtenä on ollut jo jonkin aikaa
englantilainen The Wire -musiikkilehti.
Mitä audiotoimittajiin tulee, täytyy sanoa, että olen
eniten nauttinut Art Dudleyn ja Herb Reichertin teksteistä. AudioStreamissa julkaisen yhden arvion viikossa, toisinaan useamman, sekä ajankohtaista aineistoa esimerkiksi messuista. hifiharrastaja
tekisivät sellaisesta hankkeesta vähemmän houkuttelevan ja kalliin.
HM: Verkko näyttäisi luoneen uudentyyppistä audiojournalismia, nopeampaa ja lyhyempää. Mutta ymmärrän kyllä, että ihmiset ajattelevat ja uskovat juuri niin kuin he
haluavat uskoa, aivan kuten ufoihinkin.
Yksi työni vaikeimmista puolista on välittää riittävän
hyvin lukijoille se, mitä kuulen, ja tehdä se selvästi, johdonmukaisesti ja tarttuvalla tavalla. Ongelma on ylläpitää johdonmukaista laatutasoa. On selvää, että verkkojulkaisu pakottaa tuottamaan sisältöä säännöllisemmin ja tiheämmin verrattuna printtiin. Hyvää on, että ihmisillä on nyt useampia vertailukohtia. Mihin suuntaan audiojournalismi on mielestäsi menossa. Kirjoittajana minulla on velvollisuus lukijoita kohtaan antaa
rehellinen, huolella pohdittu ja harkittu selostus esimerkiksi jostakin laitteesta, ja uskon että juuri tämä on
avain menestykseen, minkä ei kyllä pitäisi olla yllätys
kenellekään.
HM: Mitä audioalan lehtiä seuraat verkossa tai paperisena, ja miksi. Kolme parasta audiolehteä, kuollutta tai
elävää. Mitä jää silloin jäljelle perinteisille hifi-toimittajille?
ML: Tämä on hyvä kysymys, jonka kanssa ponnistelen jokainen päivä. Ja tämä on osa sitä,
mikä tekee näiden laitteiden arvioinnista kiehtovaa.
Valmistajien ja suunnittelijoiden kädenjälkeä on mahdotonta sulkea kokonaan pois äänenlaadusta, vaikka he
kertoisivat pyrkivänsä absoluuttiseen läpikuultavuuteen ja neutraaliuteen.
HM: Voisitko kertoa hieman laajemmin digilaitteiden äänen kuvaamisesta. Huonoa on, että ihmisillä on nyt
useampia vertailukohtia!
HM: Onko verkko muuttanut valmistajien, mainostajien ja audioalan lehtien välistä keskinäistä suhdetta
ja toimintatapaa?
ML: En voi vastata tähän kysymykseen yleisellä tasolla, koska en yksinkertaisesti tiedä, miten muut verkkolehdet toimivat tässä suhteessa. Meillä on
myös muita kirjoittajia, joten tuotamme sisältöä aina
vain nopeammin. Minulla on siitä ja toisesta kulttilehdestä Sound Practices niiden kaikki ilmestyneet numerot. Uhkaako ilmiö
laadukasta audiojournalismia. Luin aikoinaan
Art Dudleyn The Listener -lehteä. Mitä vastaat?
ML: Kuten sanoin, Source Interlink Mediassa raja
mainostamisen ja toimituksellisen materiaalin tuottamisen välillä on hyvin todellinen. Minusta on miellyttävää lukea myös ystäväni Stephen Mejiaksen juttuja printissä ja verkossa.
Stephenillä on ainutlaatuinen ja omintakeinen tapa
tuoda asioita julki sekä visioida, mikä kokemukseni mukaan on aika harvinaista pienissä audiofiiliympyröissämme.
HM: Olen pannut merkille, että AudioStream-arvioissasi annat aika paljon tilaa digitaalisten laitteiden kuten
dacien äänenlaadun kuvaamiseen. Onneksi minulla riittää uteliaisuutta ja aitoa kiinnostusta työsarkaani kohtaan.
Verkko on antanut jokaiselle sitä haluavalle mahdollisuuden julkiseen puheenvuoroon, mikä on sekä hyvä
että huono asia. Luen yhä Artin jutut kuukausittain Stereophilessä ja toivon mukaan Herbikin tulee uudelleen mukaan
audiokuvioihin. timbret ja erotuskyky eli resoluutio. Kuinka suuria ovat
äänelliset erot digitaalisten laitteiden välillä kokemuksesi perusteella, ja olisiko mahdollista laittaa digilaitteiden äänenlaatuerot johonkin perspektiiviin esimerkiksi
kuulokkeisiin tai kaiuttimiin nähden?
ML: Kokemukseni on, että dacien ynnä muiden digitaalisten laitteiden väliset erot ovat yhtä merkittäviä
kuin muidenkin komponenttien, esimerkiksi esivahvistimien tai vahvistimien väliset erot. AudioStreamissa
meillä on hyvin tarkat rajat mainonnan ja toimituksellisen työn erottamiseksi toisistaan. Kaikki mainontaan
liittyvä hoidetaan sille asialle omistetun ryhmän kautta,
joten itse olen täysin vapaa toimimaan sivujen editorina ja kriitikkona.
Näen mainonnan ainoastaan sivuille ilmestyneistä
tai poistuneista bannereista.
HM: Monet tuntuvat uskovan, että ?isossa maailmassa. Minä kuulen
asian niin, että kaikkein miellyttävimmin soivat dacit
ovat tasapainossa näiden kolmen ominaisuuden suhteen eivätkä suosi yhtä toisen kustannuksella. Nämä asiat huolettavat minua kirjoittaessani laitearvioita, eivät mainostajat tai mitä joku lehteä lähellä oleva ajattelee. hifi-lehtien näkemykset heijastelevat mainostajien tai muiden sidosryhmien näkemyksiä, ja että hifitoimittajille jopa maksetaan suosiollisen arvion kirjoittamisesta. Kolme parasta audiotoimittajaa kautta aikain?
ML: Luen tietenkin Stereophileä ja vierailen useilla
audioalan verkkosivuilla ja keskustelupalstoilla päivittäin nähdäkseni, mistä ihmiset puhuvat
Useat muusikot, kuten Radioheadin
Thom Yorke ja David Byrne ovat jo vetäneet musiikkinsa pois striimauspalveluista, koska ne eivät ole tuottaneet riittäviä tuloja.
Luulenpa, että tässäkin kyse on lopulta siitä, että on
erilaisia ryhmiä, joilla on erilaiset mielenkiinnon kohteet. Olemmeko sen suhteen yhtään viisaampia kuin 20 vuotta sitten?
ML: Minusta kaapelidebatti on silkkaa typeryyttä.
Hifi on harrastus, jonka tarkoitus ja päämäärä on
musiikista nauttiminen. Ihmisten täytyy ymmärtää, etteivät he voi sanella ja määrätä, miten toiset ihmiset haluavat nauttia
musiikista!
on hauska kuunnella. Ja sitten on
vielä Neil Youngin Pono, joka voi toteutua tai sitten ei...
Toisaalta ei ole epäilystäkään, etteivätkö striimauspalvelut tulisi yhä suositummiksi, ja hyvästä syystä.
Musiikinystäville pääsy miljooniin kappaleisiin muutamalla eurolla kuukaudessa on houkutteleva tarjous.
Nähtäväksi jää, onko tästä mallista kestäväksi ja tuottoisaksi bisnesmalliksi.
Suurempi vaikutus striimauspalveluilla on taiteilijoihin ja muusikoihin. hifiharrastaja
Audiotoimittaja Michael Lavorgna, AudioStream.com
ML: Viime aikoina on alkanut näkyä merkkejä, että
muutkin kuin audiofiilitason musiikin jälleenmyyjät ja
levymerkit, kuten Bleep ja Ninja Tune, tarjoavat 24-bittisiä latauksia, joten olen toiveikas että yhä useammat
pääsevät lataamaan hd-tason musiikkia.
Myös se tuore tieto, että Acoustic Sounds tarjoaa nyt
klassisen musiikin levyjään dsd-latauksina, on tärkeä kehityksen merkki. Heavy Double Width Rack (HD3S Sapele).
Vinyylilaitteisto:
Kaiuttimet: .................................. Niille jotka kuuntelevat musiikkia taustalla, riittää
varmasti musiikin striimaaminen. Yhdistäisin sen
parannuksiin raudassa, softassa ja myös kyvyssä toistaa
korkearesoluutioisia pcm- ja dsd-tiedostoja. Shindo RF-773 Mersault
Step-up-muuntaja: ................. Tällainen ääni ei pidä ainakaan minun mielenkiintoani yllä pitkään.
HM: Ovatko dacit yleisesti ottaen parempia kuin viisi
vuotta sitten?
ML: Yleisesti ottaen, ehdottomasti. Pass INT-30A- ja Leben CS-300XS -integroidut vahvistimet
Äänilähde: .................................... Hd-versiosta vastannut insinööri Mark Linett kertoi minulle siitä AudioStreamin haastattelussa, että tärkein ero oli, että
tämä uusi stereomiksaus on kaksi tai neljä sukupolvea lähempänä alkuperäisiä sessioita kuin monomiksaus vuodelta 1966.
Joten hd-versio tulee niin lähelle alkuperäistä kuin
mahdollista. Toivon
että yhä useampi lataussivusto ja levyfirma kertoisi hdversion alkuperän, jotta kuluttaja voisi tehdä valistuneita valintoja.
HM: Kumman korkearesoluutioformaatin valitsisit,
dsd:n vai pcm:n?
ML: Yksinkertainen vastaus on, että jos äänite tai
musiikki, josta olen kiinnostunut, on olemassa molemmissa formaateissa, valitsen yleensä dsd:n, koska se
kuulostaa paremmalta!
HM: Onko hifin tulevaisuus softan osalta hd-musiikkitiedoissa vai säilyykö hd vain pienen marginaalin etuoikeutena, samalla kun massat käyttävät Spotifytä, Youtubea ja muita cd-tason alittavia äänilähteitä?
60
info
Lavorgnan laitteistot
Työlaitteisto:
Kaiuttimet: .................................. Mutta jos haluaa syvempää ja mukaansatempaavampaa suhdetta musiikkiin, laatu on aina tärkeämpi osa kokonaisuutta.
HM: Viisi mielenkiintoisinta paikkaa netissä hd-musiikin lataamiseeen?
ML: Pidän Qobuzista, Bleepistä, Archive.orgista, joka
tarjoaa tonneittain ilmaisia elävän musiikin hd-latauksia, ja HD Tracsista. MacBook Pro ja pc & nas-pohjainen musiikkikirjasto
Da-muunnin: .............................. Olen esimerkiksi kuullut daceja,
jotka kuulostavat kuin kirurgi olisi suorittamassa musiikillista operaatiota, kaivamassa ulos yksityiskohtia
äänensävyn kustannuksella tarjoten samalla tasaisenlattean äänikuvan. useita, mutta pääasiallisessa referenssikäytössä AudioQuest
Dragonfly, Halide DAC HD, Merdian Explorer, Teac UD-501,
Mytek Stereo192-DSD DAC, Auralic Vega
ja Acoustic Plan Digitmaster
Laiteteline: .................................. Box Furniture Co. Samalla esimerkiksi sellaiset korkeamman profiilin toimijat, kuten Grammy.com ja Consumer
Electronic Association (cea), ovat lähteneet mukaan promoamaan korkean resoluutiotason ääntä. Tämä myös kertoo, miten tärkeää on tietää, mistä hd-versio tulee ja miten se on tehty. Hifi ei ole jokin tieteellinen
koe. DeVore Fidelity The Nines
Vahvistimet: ................................ Box Furnituren räätälöity räkki. Shindo Monbrison
Levysoitin: ................................... Arvelisin
myös, että tiedostopohjainen toisto tarjoaa parempaa
ääntä kuin levypohjainen ja tekee sen aiempaa kilpailukykyisemmin hinnoin.
HM: Sama kysymys koskien hd-musiikkitiedostoja.
Onko äänenlaadun ero ilmeinen verrattuna cd-levyyn?
Ja jos, missä suhteessa?
ML: Asia riippuu alkuperäisen tallenteen laadusta ja
hd-version alkuperästä, mutta kyllä, hd-versio kuulostaa yleisellä tasolla paremmalta kuin cd-versio.
Esimerkiksi Beach Boys?n Pet Sounds -levyn hdversio tehtiin master-nauhasta. Auditorium 23 Nouvelle Platine
Äänivarsi: ..................................... Auditorium 23 Solovox
Päätevahvistin: ......................... Shindo Cortese
Esivahvistin: ................................ Shindo SPU, Auditorium 23 Hommage
Laiteteline: .................................. Jätän viidennen nimeämättä tulevia valintoja varten.
HM: Tiedän, että minun ei pitäisi kysyä tätä, mutta
mitä mieltä olet niin sanotusta kaapelidebatista